Kajakvandraren

Håkan, hav och skog

Meny Stäng

En våg bland alla andra

När jag går iland på första ön välkomnas jag av havsörnen, den kretsar över tallarna innan den sakta glider mot kobbarna öster om ön. Följer den med blicken och känner lycka. De närmaste dagarna följer jag ett örnpar. Kobbarna verkar vara deras skafferi, dock ser jag aldrig dem äta, kanske pga jag befinner mig för långt bort. Tålamod är en egenskap de värderar högt. Tärnor och måsar attackerar dem titt som tätt, men inte bekommer det dem något. De gör sin grej helt enkelt. Mycket tid spenderas sittandes på en kobbe, den i omgivningen högsta punkten och då i nått meditativ tillstånd, i betraktelse av det som uppstår, också det i tålamodets långa stunder. Ofta sitter de tillsammans.

Ligger i tältöppningen med utsikt mot den oändliga horisonten. Blå himmel med enstaka moln som glider förbi. Vinden knottrar delar av huden och solen värmer andra delar. Havet kommunicerar lågmält med klipporna. Det sägs att precis som varje våg tillhör havet så är vi människor del av något större. Eller är vi bara vilsna individer som planlöst springer runt på en stenklump i rymden?
Korpen flyger sakta, med kikarens hjälp kommer jag nära, i korpens blanka öga betraktar jag plötsligt mig själv. Förundran och närvaro. Vem betraktar vem?

Lagar mat och väntar på en regnskur som ska dra förbi. Hinner jag äta innan? Första dropparna kommer när maten är klar. Plockar in saker i tältapsiden och drar igen yttertältet. Det var i sista ögonblicket. Ingen skur utan ett skyfall blåste in så jag trodde tältet skulle lyfta sig. Kastvindarna var inte att leka med. Slängde på mig regnstället och ut för att kolla linorna. Sen in, dra för och äta medans tältet skakade och regndropparna försökte ta sig igenom tältduken. Nu en timme senare, blå himmel, kav lugnt och alldeles tyst. 

Ligger i sovsäcken på klippan. I väster lyser halvmånen tillsammans med Jupiter och Venus. Längre mot norr dröjer sig solens glöd fortfarande på natthimlen. I öster försvinner horisonten när himlen möter havet i oändligheten. Vindstilla med mjuka vågskvalp. Allt är stilla. När jag ligger och betraktar allt detta väcks jag av förundran. Hade tidigare under dagen ett samtal med en mycket god vän om lycka. Vi delade vår upplevelse om vad lycka kunde betyda. Men när jag ligger här så känns ordet lycka fjuttigt. Ordet räcker inte till. Jag upplever något som ligger bortom det. I brist på bra beskrivningar så det som kommer till mig är att jag upplever är en sammansmältning med allt omkring mig. Det låter flummigt, men dock. Men vad är lycka om inte bara en känsla? En känsla som alla andra som kommer och går. Så, jag ligger här i sammansmältningen tills jag somnar och vaknar strax innan solen är på väg upp för att göra horisonten tydlig igen. 

Mitt sinne. Besvikelse, irritation, ovisshet, stress, lugn, fokusering, glädje, oro, beslutsångest, mer beslutsångest, glädje, frustration, längtan, valmöjligheter, förväntningar, suck, vad göra, tacksamhet….

Detta och lite till var det som försiggick i mig under 24 timmar, ett dygn under min paddeltur. 

Fascineras av hur mitt sinne producerar tankar och känslor oberoende av tid, plats eller omständighet. Som nu när jag befinner mig i en självvald miljö som jag älskar. Att packa kajaken och försvinna ut i skärgården, ensam, är lycka för mig. Att finna ett balanserat förhållningssätt till sinnet är sen utmaningen. För oavsett så producerar min hjärna det den är bäst på att göra, tankar och känslor, dygnet runt. Att finna stabiliteten i allt ökar min förståelse för vem jag i grunden är ❤️

Längre norrut, landsteg jag på en liten ö. Tältplatsen var inte optimal när det gäller vindförhållandena, men tältet kom upp trots kraftiga kastvindar. När resten var på plats tog jag upp kikaren för att spana lite. På grannön med gammeltallarna, i en tall satt havsörnen. Det ljusbruna huvudet syntes tydligt när han vred och vände på det. Det blev att sitta med kikaren framför ögonen i dryga tre kvart för att sen få se honom sakta breda ut sina vingar och glida ner över vattenytan. Det sista jag såg var den vita stjärten försvinna bort mellan öarna. 

Nu kokar jag kaffe, tuggar mitt torkade kött, äter mina sista Maryland cookies, med min egen bändade rökwhisky och känner stor tacksamhet till allt jag får uppleva. 

Grodlek

Vaknar efter nattens trummande av ett annat trummande, hackspetten påkallar någons uppmärksamhet. I skogstjärnens strandkant kämpar två gräshandshanar medans honan tittar på. Knipparet glider lugnt tillsammans ute på den blanka vattenspegeln, kastar några förströdda blicka på det som sker. Gransångaren flöjtar på från trädets topp. Överallt, i sjön, strandkanten och en bit upp i skogen pågår det orgier. Grodorna kuttrande hörs överallt. Honorna som från vinterns övervintrande hålor är nu på väg till vattnet för att föra avkomman vidare. På vägen dit blir de överfallna av kåta hanar som klänger sig fast, ibland flera stycken på en och samma hona. Men vad bryr hon sig om det. I sakta mak tar hon sig fram ändå för driften är stark i dessa vårliga tider. 

Frukostelden falnar sakta, kaffet är svalt och röken vet inte riktigt vart den ska. För ett kort ögonblick är det alldeles tyst….som plötsligt avbryts av ett högt kacklande då två gäss kommer inflygande och landar i den lilla tjärnen. Nervösa tittar de sig omkring innan de lika snabbt flyger iväg igen med samma kacklande. Åter en tystnad som bara förstärks av korpens djupa klonkanden. Talltitan tittar förbi samtidigt som ormvråken kretsar högt där uppe mot den blå himlen. 

Vårdagjämningen

Mitt emellan midvintertid och sommarsolståndet, under en stjärnklar natthimmel, ligger jag och skådar upp i det oändliga. Kattugglorna ropar till varandra och morkullan flyger i cirklar. Den överfulla vårbäcken porlar friskt och skänker mig gott kaffevatten. Elden kämpar med att hålla mig varm innan det är dags att krypa ner i sovsäcken. 

Morgon gryr och skogen ligger inbäddad i tjock dimma. En ensam hackspett trummar ödsligt. Blåser liv i glöden som gömmer sig under askan, kaffet kokas och står nu och drar för att snart värma min strupe.  När solen når tillräcklig höjd för att skingra dimman vaknar småfågelkören till livs. Tranorna trumpetar i fjärran medan nötskrikorna drar omkring i grupp bland trädtopparna, skränande och skrikande. Ensamma sitter de stilla och jollrar enkla vemodiga toner. Medan korpen har koll på allt….

© 2026 Kajakvandraren. Alla rättigheter reserverade.