Kajakvandraren

Håkan, hav och skog

Meny Stäng

Kategori: hav (sida 1 av 23)

En våg bland alla andra

När jag går iland på första ön välkomnas jag av havsörnen, den kretsar över tallarna innan den sakta glider mot kobbarna öster om ön. Följer den med blicken och känner lycka. De närmaste dagarna följer jag ett örnpar. Kobbarna verkar vara deras skafferi, dock ser jag aldrig dem äta, kanske pga jag befinner mig för långt bort. Tålamod är en egenskap de värderar högt. Tärnor och måsar attackerar dem titt som tätt, men inte bekommer det dem något. De gör sin grej helt enkelt. Mycket tid spenderas sittandes på en kobbe, den i omgivningen högsta punkten och då i nått meditativ tillstånd, i betraktelse av det som uppstår, också det i tålamodets långa stunder. Ofta sitter de tillsammans.

Ligger i tältöppningen med utsikt mot den oändliga horisonten. Blå himmel med enstaka moln som glider förbi. Vinden knottrar delar av huden och solen värmer andra delar. Havet kommunicerar lågmält med klipporna. Det sägs att precis som varje våg tillhör havet så är vi människor del av något större. Eller är vi bara vilsna individer som planlöst springer runt på en stenklump i rymden?
Korpen flyger sakta, med kikarens hjälp kommer jag nära, i korpens blanka öga betraktar jag plötsligt mig själv. Förundran och närvaro. Vem betraktar vem?

Lagar mat och väntar på en regnskur som ska dra förbi. Hinner jag äta innan? Första dropparna kommer när maten är klar. Plockar in saker i tältapsiden och drar igen yttertältet. Det var i sista ögonblicket. Ingen skur utan ett skyfall blåste in så jag trodde tältet skulle lyfta sig. Kastvindarna var inte att leka med. Slängde på mig regnstället och ut för att kolla linorna. Sen in, dra för och äta medans tältet skakade och regndropparna försökte ta sig igenom tältduken. Nu en timme senare, blå himmel, kav lugnt och alldeles tyst. 

Ligger i sovsäcken på klippan. I väster lyser halvmånen tillsammans med Jupiter och Venus. Längre mot norr dröjer sig solens glöd fortfarande på natthimlen. I öster försvinner horisonten när himlen möter havet i oändligheten. Vindstilla med mjuka vågskvalp. Allt är stilla. När jag ligger och betraktar allt detta väcks jag av förundran. Hade tidigare under dagen ett samtal med en mycket god vän om lycka. Vi delade vår upplevelse om vad lycka kunde betyda. Men när jag ligger här så känns ordet lycka fjuttigt. Ordet räcker inte till. Jag upplever något som ligger bortom det. I brist på bra beskrivningar så det som kommer till mig är att jag upplever är en sammansmältning med allt omkring mig. Det låter flummigt, men dock. Men vad är lycka om inte bara en känsla? En känsla som alla andra som kommer och går. Så, jag ligger här i sammansmältningen tills jag somnar och vaknar strax innan solen är på väg upp för att göra horisonten tydlig igen. 

Mitt sinne. Besvikelse, irritation, ovisshet, stress, lugn, fokusering, glädje, oro, beslutsångest, mer beslutsångest, glädje, frustration, längtan, valmöjligheter, förväntningar, suck, vad göra, tacksamhet….

Detta och lite till var det som försiggick i mig under 24 timmar, ett dygn under min paddeltur. 

Fascineras av hur mitt sinne producerar tankar och känslor oberoende av tid, plats eller omständighet. Som nu när jag befinner mig i en självvald miljö som jag älskar. Att packa kajaken och försvinna ut i skärgården, ensam, är lycka för mig. Att finna ett balanserat förhållningssätt till sinnet är sen utmaningen. För oavsett så producerar min hjärna det den är bäst på att göra, tankar och känslor, dygnet runt. Att finna stabiliteten i allt ökar min förståelse för vem jag i grunden är ❤️

Längre norrut, landsteg jag på en liten ö. Tältplatsen var inte optimal när det gäller vindförhållandena, men tältet kom upp trots kraftiga kastvindar. När resten var på plats tog jag upp kikaren för att spana lite. På grannön med gammeltallarna, i en tall satt havsörnen. Det ljusbruna huvudet syntes tydligt när han vred och vände på det. Det blev att sitta med kikaren framför ögonen i dryga tre kvart för att sen få se honom sakta breda ut sina vingar och glida ner över vattenytan. Det sista jag såg var den vita stjärten försvinna bort mellan öarna. 

Nu kokar jag kaffe, tuggar mitt torkade kött, äter mina sista Maryland cookies, med min egen bändade rökwhisky och känner stor tacksamhet till allt jag får uppleva. 

Som en havsörn

När jag inför denna paddeltur stod och skruvade fast takräcket på bilen hördes plötsligt gråtrutarna varna. Jag vände mig mot himlen och då kom han seglandes över taknockarna, en havsörn. Jag tänkte ”du är med mig från start”.

Första morgonen i skärgården står två skrattmåsar utanför tältet och putsar sina fjädrar. Grågås och kanadagås simmar förbi sida vid sida. Tärnorna dyker oupphörligen efter småfisk. Drillsnäppan springer längs klippkanten. Ett gäng skarvar flyger åt ett håll, ett annat åt motsatta hållet och ett tredje gäng åt ett helt annat håll. Sädesärlan vågar sig ända fram till tältöppningen där jag ligger i sovsäcken. Bakom tältet flöjtar ärtsångaren. Här på en ö långt från bilköer och jobb stannar vardagslivet upp och ett annat tar vid. Plötsligt varnar måsarna, och där är han igen, havsörnen glider in över ön och korna som strövar fritt på grannön råmar högljutt. 

När kajaken för mig närmare det yttersta havsbandet blir det allt svårare att hitta bra tältplatser. En ö med full horisontlinje är för mig eftersträvansvärt, en ö nära världs ände. Men det är mycket som ska tas i beaktande, som tex går det att tas sig iland på ett godtagbart sätt, vind och vågförhållanden eftersom jag gärna ligger nära havsnivån, solens uppgång eller nedgång från tältöppningen, markförhållanden och hur kan jag förankra tältet vid alltför kraftiga vindar? Havsörnen har ett stort revir att patrullera på sina vingar. För att känna till områdets olika biotoper som har sin särskilda karaktär i smakupplevelser, allt från inomskärssjöfågelkött till nyfödd sälkut från kobbarna längst ut, gäller det att ha överblick. När mitt tält väl är rest, oavsett ö, så vill jag, som en havsörn känna min plats. Då följer alltid rutinen att jag strosar längs vattnet runt ön och avslutar på högsta punkten. Ibland tar det sin lilla tid och ibland som nu går det fort. Fram emot kvällen kom han igen, nu i sakta mak, tätt över vattnet, mot en bestämd destination, en plats dold för mänsklig kännedom. 

När jag en morgon gav mig iväg mot en ny öbekantskap, kajaken fullpackad med det nödvändigaste, så började även mina tankar färdas. Vad är nödvändigt egentligen? Det ryms inte mycket i min kajak, mat, vatten, kläder, tält och sovsäck. Vad mer behöver jag under två veckor? Egentligen? Kommer att tänka på något som Fritjof Nansen skrev i sin bok Friluftsliv, ”Gör släpet längre och du gör vingarna kortare” heter det ju. Men är det inte släpet vi arbetar på? Varje ny uppfinning kan väl ge lättnader, men ökar behoven, binder oss fastare i småtterierna. Livet blir mer och mer invecklat. Vad släpar jag med mig som hindrar mig från mig själv och min fulla potential? Tankarna avbryts av närheten till världens ände, som visar sig inte alls vara någon ände. För här ligger det några kobbar och skär som det skriker och skränar omkring. Havstrutar, silvertärnor, svärtor och tordmular. Jag håller mig på behörigt avstånd och vänder kajaken mot de inre skären och hoppas finna en ny tältplats. Innanför de stora vågorna, bakom låga öar är det gått om sjöfågel, änder och gäss. Det har även han upptäckt, vilket skapar stor uppståndelse. Han har nu sällskap med ytterligare en havsörn och de ger bytesfåglarna inte en lugn stund. Väl framme vid min ö så har den en liten stuga, så när kvällen kommer tänder jag eld i den öppna spisen och somnar gott till lågornas dans.

Här i en liten, liten stuga som bara rymmer en brits, ett litet, litet bord vid ett litet, litet fönster som blickar mot den oändliga horisonten och en öppen spis, finner jag det nödvändigaste. Här vaknar jag av ärtsångarens kvitter, kokar mitt kaffe, strosar runt, fixar och donar. Världen utanför gör sig ibland påmind, men jag påminner mig om vad som just nu är det nödvändigaste för mig. Ensamhet och tystnad för sinnet. Inte för att mitt sinne är tyst. Icke. Men här ute får sinnet tid att låta det obekväma komma till tals med mig själv. Tanken djupnar och saker kommer till klarhet på ett annat sätt. 

Likt havsörnen vill jag också ha överblick och koll på situationen. Vara förutseende helt enkelt. Men samtidigt, hur lätt är det inte att jag fastnar, övertänker för och nackdelar och till följd att oron växer. Här ute blir livet tydligare och enklare på många sätt. Mindre invecklat om man så vill, för att referera till Nansen. När det stormar på havet och man befinner sig i en kajak gäller det att behålla lugnet. Bara då kan jag förhålla mig till nästa våg som sköljer över kajaken. När det stormar i mig kan jag slappna av i kropp och sinne. Bara då kan jag förhålla mig med klarhet till de oroliga ”vågorna” som sköljer över mig. De oroliga tankarna blir som spåren efter en tärnans flykt på himlen. 

Morgonen efter hemkomsten från skärgårdsturen, vem flyger över taknockarna och önskar mig välkommen hem, tätt följd av skränande gråtrutar?

Elementens fysiska närvaro


Tältet reste sig högt uppe på en klippa. 

Ärtsångarna gör nyfikna inviter. 

Vinden susar lätt i trädkronorna och för med sig rönnbärsblomornas karaktäristiska doft. 

Havet krusar sig och dimman lättar. 

Havstrutarna, skönheter i färg och form glider lugnt över vattenytan. 

Kaffet kokade upp och gjorde whiskyn sällskap ner i en strupe. 

Ön med dess grannar hälsar mig välkommen. 

Meditation

Lutad mot en solvarm klippa

Ser solen gå ner

Skärgårdens intensiva liv går till vila

Stilla vågskvalp

Femte dygnet 

Saker börjar komma upp till ytan

Jag är inte den samme nu som när jag startade min paddeltur

Vardagens känsloyttringar kommer till klarhet 

Mörka gamla monster drabbar mig från sidan som en kraftig våg som plötsligt sköljer över kajaken

Allt blir så avskalat här ute

Elementens fysiska närvaro öppnar mitt hjärta 

Tack värmande sol

Tack iskall vind

Tack svallande hav

Tack klippöar som givit mig plats att sova på

❤️

© 2026 Kajakvandraren. Alla rättigheter reserverade.